Monday 27 January 2014

Kenali Warna Urin : Kuning Cerah Selepas Amalkan B-Complex Shaklee?


Kenapa Vitamin B-Complex Shaklee berwanrna KUNING?



Vitamin B Complex Shaklee terdapat dalam hampir semua set cadangan Shaklee termasuklah Penyusuan, Berpantang, Kecantikan dan Kehamilan kerana ianya merupakan vitamin asas yang amat diperlukan tubuh. Vitamin B Complex Shaklee mengandungi 8 jenis vitamin B iaitu:

  • B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.
  • Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang  mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.
Kenali Warna Urin Anda

✔✔ JERNIH - menunjukkan terlebih air, yang biasanya dianggap lebih sihat berbanding kekurangan air dehidrat. Dari segi ujian dadah, ia boleh menunjukkan potensi cubaan bagi mengelak pengesanan dadah haram dalam aliran darah melalui lebih-hidrat

✔✔ KUNING/ KUNING CAIR - mungkin menunjukkan penyingkiran lebihan vitamin B ari aliran darah. Contohnya pengambilan Vitamin B-Complex Shaklee kerana B-Complex merupakan vitamin larut air. Salah satu unsur adalah riboflavin. Lebihan yang tidak dapat diserap akan disingkirkan melalui air kencing. Sebab itu urin jadi kuning cerah.

✔✔ GELAP/ PERANG - mungkin merupakan simptom demam kuning, rhabdomyolysis, atau sindrom Gilbert.

✔✔ HITAM & GELAP - dirujuk sebagai melanuria dan mungkin disebabkan oleh melanoma.

✔✔ KEMERAHAN/ KELABU - mungkin disebabkan oleh porphyria. Juga, pemakanan bit (beets) mampu menyebabkan air kencing mempunyai kilauan merah jambu, keadaan yang tidak merbahaya dan sementara. Memakan ubi mampu menyebabkan air kencing mempunyai kilauan merah jambu, kaedaan yang tidak merbahaya dan sementara.

✔✔ KENCING BERDARAH - kencing berdarah dinamakan hematuria, potensi tanda jangkitan pundi kencing.

✿ Warna kencing kuning gelap biasanya menunjukkan kekurang air dalam badan (dehidration) ✿


Sumber: Shaklee Malaysia 



Memandangkan Vitamin B Complex Shaklee merupakan vitamin larut air, molekul yang berlebihan dan tidak diperlukan akan disalur keluar melalui air kencing. Jika kekurangan air, urin akan kelihatan kuning pekat disebabkan riboflavin. Jadi, selepas mengambil Vitamin B Complex Shaklee, pastikan pengambilan air kosong yang banyak. In Shaa Allah warna urin akan menjadi normal.


Kini anda boleh dapatkan B-Complex Shaklee secara online. Klik icon "Tempah Sekarang". 
@@@@-----------------------------------------------------------------------------@@@@

Penghantaran Ke Seluruh Malaysia ]
COD:W.P. Putrajaya, Sg. Besi, UPNM Sg. Besi, Serdang, UNITEN Bangi ]

0 comments:

Post a Comment